sunnuntai 6. marraskuuta 2011

Mami

Tämä viikonloppu on ollut ihana, sillä minulla oli Turussa vieraita. Ihana se on ollut myös siksi, että olen syönyt pari kertaa ravintolassa, eikä ole tarvinnut tiskata tai laittaa itse ruokaa - kuinka luksusta monessakin mielessä!

Perjantaina istuin ehkä maailman tylsimmällä luennolla, kun päivääni piristi viesti eräältä tuttavaltani, joka oli saapunut Turkuun työasioissa: "Lähdetkö kello 12 lounaalle Mamiin?" Vastausta ei tarvinnut miettiä hetkeäkään, joten luennon jälkeen hyppäsin pyörän selkään ja ajoin ravintolan eteen.


 

Paikka oli aivan täynnä, ja ihmisiä lappasi ovesta siihen malliin, että hipsin sisälle varaamaan pöytää. Tarjoilija ohjasi minut istumaan, ja kun ilmoitin, että odottaisin vielä seuraa, toi hän minulle leipää ja vettä sanoen, että niitä voi maistella odotellessa. Mahtavaa! Ravintola oli aika pieni, joten melutaso olisi saattanut olla joillekin liian korkea. Yliopiston ravintoloihin tottuneena se ei kuitenkaan ollut minulle mitään, ainoastaan osoitus hyvästä meiningistä. Tavallaan en välttämättä edes pidä ravintoloista, joissa on aivan hiljaista, ja joutuu pelkäämään, että kaikki kuulevat omat hölmöt jutut.

Se, mikä minua yllätti, oli lounaan hinta: annokset olivat alle kymmenen euroa! Olin kuullut minua turkulaisemmalta kaveriltani, että Mami on määritelty yhdeksi Suomen parhaimmista ravintoloista (Tänä vuonna sijalla 7. viisi tähteä -sivustolla) - joten luulisi, ettei sellaisesta voi saada annoksia alle kolmellakympillä. Lounasta kuitenkin sai. Illalla meininki on varmasti erilainen, mutta minusta on hienoa, että erittäin laadukasta ruokaa voidaan myydä halvemmallakin.
(Itse asiassa, nyt kun selailin noita listoja, niin kahdenkymmenen parhaan ravintolan joukossa tänä vuonna on neljä turkulaista: Mami, Smör, Herman ja Sergio´s. Lisäksi yksi on tamperelainen ja yksi porilainen. Loput sijaitsevat yllättäen Helsingissä.)

Minä ja tämä tuttuni otimme lohisalaatin, ja eräs kolmas seuraamme liittynyt tuttava otti maksaa.




Vaikka minä en henkilökohtaisesti pidä lainkaan maksasta, niin ehkäpä on puolueettomampaa sanoa, että annoksen syöneen mielestä se oli erittäin onnistunutta. Lohisalaatti sen sijaan oli mahtavaa, ja siinä oli yhdistelty asioita, joiden ei koskaan uskoisi toimivan samassa salaatissa (mm. perunasalaatti, lehtisalaatti, raaka porkkana). Toimivat silti!

Voi, kun joskus pääsisi tuonne tai jonnekin muuhun parhaisiin ravintoloihin illallisellekin - mutta näin opiskelijana se taitaa odotuttaa vielä hetken. Onneksi tykkään kuitenkin myös Hesestä, hehe :D

3 kommenttia:

  1. Ehkä vielä joskus Turkuun tulee tuttava, joka kutsuu sinut Mamiin päivälliselle.

    VastaaPoista
  2. Pelkästään Mamin ruoka on hyvä syy tulla Turkuun ja hyvässä seurassa se on vielä mukavampaa.

    VastaaPoista

Kerro, kerro kommenttis :)