keskiviikko 9. toukokuuta 2012

Välimatka on suhteellista

Kaikki tajuavat sen, että esimerkiksi Helsinkiin on vähän matkaa Turusta, mutta verrattuna Berliiniin tai Mexico Cityyn se on oikeastaan melko lähellä. Tämä kirjoitus ei kuitenkaan käsittele tätä faktaa vaan sitä, kuinka välimatkat ovat suhteellisia myös kaupunkien sisällä...




Turussa olen tottunut siihen, että minulla ei ole koskaan käytössä autoa. Myös bussien käyttö on välillä hankalaa tai mahdotonta. Liikun kaupungissa siis lähinnä pyörällä ja talvella kävellen. Poljen tai kävelen kauppaan, yliopistolle, asemalle, keskustaan, satamaan, kavereille....

Kotikaupungissa sen sijaan olen tottunut kulkemaan neljän pyörän päällä joko bussilla tai autolla paljon enemmän kuin kävellen.




Ja voi että, kuinka totutuissa kaavoissa on helppo pysyä! En ikinä viitsisi kävellä kotikaupungissa niin pitkiä matkoja niin usein kuin teen Turussa. Vaikka lähikauppani on molemmissa paikoissa suurin piirtein saman matkan päässä, niin kotikaupungissa matka tuntuu tuplasti pidemmältä kuin täällä Turussa. En osaa lainkaan hahmottaa edes, kuinka pitkiä matkoja kuljen tai en kulje täällä tai kuljen tai en kulje kotikaupungissa. Uskon kuitenkin, että saatan jättää kotona väliin jonkun reissun välimatkan takia, kun taas täällä matka ei edes mietityttäisi minua. Siellä olen tottunut menemään bussilla, enkä jaksa vaivautua samalla antaumuksella kuin täällä. Ehkä siksi, että ei ole ollut pakko...





Ja kuten sanottu jo kauan sitten: Turussa kunto, kekseliäisyys ja itsenäisyys lisääntyvät. Täytyy yrittää transferia (=siirtovaikutus) ja alkaa pyöräillä enemmän myös kotikaupungissa. (Varsinkin, kun ostin uuden pyörän.)


7 kommenttia:

  1. Toi on kyllä ihan totta, kotikonnuilla harvoin tulee fillarin selkään hypättyä vaikka maalla voisi painella menemään paljon vapaammin kuin kaupungissa eikä oo edes liikennevaloja. Matkat ei kuitenkaan eroa paljonkaan pituudellaan.

    Toinen mitä aina mietin on siedettävä pyöräilymatka. Joku 10 km tuntuu hirvittävän pitkältä yhteen suuntaan, vaikka sen verran tulee poljettua joka päivä yhteensä (5 km suuntaansa siis) ihan tuosta noin. Ja kuitenkin armeijan käyneenä olen polkenut 25-45 km lenkkejä aseen ym. varusteiden (paino yht. jotain 40 kg) ja hyvin nekin sujui vaikkei munamankelifillarissa ollut edes vaihteita! Nyt olis kunnon pyörä alla eikä ylimääräistä tavaraa mukana, mutta silti esim. 30 km pyöräily tuntuu (omalla kohdallani) ihan hullulta suoritukselta. ;D

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen aihe. Monesti miehen sukulaiset kauhistelevat, kun kerromme matkojen pituuksista täällä pääkaupunkiseudulla. Päivässä kuuluu useimmilla pari tuntia työmatkoihin ja sitä pidetään täällä ihan normaalina.

    Mies ajaa usein kuntoilun vuoksi pyörällä töihin ja takaisin 44 km. Jos käyn kylässä vanhempien luona pyörällä, matka on yhteen suuntaan 45 km eli mennen tullen 90 km, mutta minusta pyörällä meno on hauskempaa kuin autolla tai julkisilla.

    Julkisilla täällä tuhraantuu aikaa aina tuhottomasti, koska useimmiten joutuu käyttämään kahta bussia tai vaihtamaan bussista metroon/junaan. Autolla taas on valtavat liikenneruuhkat, esimerkiksi kehäteillä ei liikenne juuri hiljene kuin yöksi.

    VastaaPoista
  3. Jose: totta! Tuo yksittäinen matkan pituus on monesti melko ratkaiseva tekijä. Päivässä voisi mennä vaikka kuinka monta muutaman kilometrin pyrähdystä, mutta ai että jos täytyykin mennä yksi 15 km matka putkeen... Ehkä se johtuu alitajunnasta: parin kilsan päästä todennäköisesti jaksaa helposti polkea takaisin, vaikka iskisi mikä väsymys. 15 km päästä taas ei jaksa superväsymyksen sattuessa...

    Sussi: Oho! Tuollaisia matkoja pyöräillessä kyllä ei tarvitse kuntosalikorttia laisinkaan! On myös huimasti ekologisempaa tietysti napata pyörä kuin auto, varsinkin jos autolla menisi kuitenkin hirveästi aikaa pelkkään ruuhkassa seisoskeluun...
    Olen ymmärtänyt, että Helsingin joukkoliikenne toimisi melko hyvin...(?) Onko siellä vaan niin pitkiä välimatkoja, että niihin kuluu aikaa siksi? Vai johtuuko vika jostain huonoista järjestelmistä?

    VastaaPoista
  4. ...Läheiset ovat kuitenkin aina liian kaukana :)

    JKL (illalla TRE :)

    VastaaPoista
  5. tämä totta! turussa bussilinjoissa ei ole lainkaan järkeä ja monet paikat "vaativat" autoa (eli pyörää opiskelijoilta). talvella tämäkään ei onnaa aina koska pakkanen, lumi, jne.

    VastaaPoista
  6. Niinpä! Ja jos haluat lukea lisää mun avautumisesta bussiyhteyksistä, niin lukaise tämä: http://www.kuinkatutustuinturkuun.blogspot.com/2012/02/mita-muuttaisin-turussa.html

    VastaaPoista

Kerro, kerro kommenttis :)